31 Dec 2012

Selamat datang tahun masihi 2013

Assalamualaikum..


esok sudah bermula episod baru musim persekolahan 2013. bukan sahaja murid-murid, cikgu cikgi pun akan memulakan tugas dengan kisah yang baru. kisah sekolah baru bagi yang bertukar.kisah dengan kelas baru.kisah jumpa muka-muka anak murid baru ..(kena mula ingat nama pulak...elok ingat semua..dah cuti hujung tahun...tahun depan hafal nama murid lain pulak..begitulah seterusnya sampai pencen...), kisah dengan pengetua baru, pen kanan baru, kawan-kawan baru. 

pendek kata,kisah cikgu setiap awal tahun tidak jauh bezanya dengan anak murid. jika anak murid ada peralatan tulis baru, cikgu pun sama. jika anak murid ada baju baru, cikgu pun begitu jua..( fakta ni..guru perempuan la..terutamanya..hihi),beg baru, kasut baru..KAN..SAMA KAN?

bukan apa, selain meraikan anak-anak kita yang hendak memulakan musim baru persekolahan agar mereka lebih bersemangat, cikgu-cikgu pun sebenarnya sekadar meraikan diri sendiri agar diri lebih bersemangat waja untuk melangkah ke satu tahun lagi perkhidmatan kepada anak bangsa. yang serba baru itu hanya sampingan untuk menyuntik, menyegar kembali semangat sedia ada.CUTI agak lama kan. wal hal, bulan2 lain pun bertukar baru jugak.

bukan senang tau, melangkah awal tahun seperti menanggung bebanan yang berat di bahu kanan dan kiri untuk bergerak sepanjang tahun berkenaan. seribu satu tugas menanti. bebanan itu akan berkurang sedikit selepas pelajar sampai ke tarikh peperiksaan PMR,SPM atau akhir tahun. begitu lah seterusnya..

dengan demikian, saya mengucapkan selamat datang 2013.datang lah cabaran kehidupan. selagi kita tegas berpaut dengan keyakinan kepada Allah SWT in shaa Allah perjalanan 2013 akan sentiasa dalam lindungan rahmatNya. moga-moga!

No comments:

Post a Comment