2 Dec 2012

kaji semula akta kebankrapan 1967:salah siapa, akta,penghutang atau pemiutang

pengumuman perdana menteri tentang kajian semula akta kebankrapan dalam perhimpunan umno baru-baru ini memberi nafas baru kepada individu yang terlibat. ramai yang terlibat sebenarnya. lihat sini->

Seramai 241,740 individu diisytihar bankrap di negara ini setakat April lalu, kata Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Donald Lim Siang Chai. 

Beliau berkata, daripada jumlah itu, sebanyak 52,917 kes berlaku di Selangor dan 42,843 di Wilayah Persekutuan, manakala 70 peratus adalah lelaki dan selebihnya wanita. 



persolannya :jika kita lihat kepada statistik di atas, majoroti kes berlaku di selangor dan w/persekutuan, menunjukkan ada sesuatu yang mendesak dlm pengurusan ekonomi di bandar khususnya. inflasi, kos hidup dan lain2..


"Pinjaman kenderaan menunjukkan kes kebankrapan yang paling tinggi iaitu 25.21 peratus, diikuti pinjaman persendirian 13.15 peratus, pinjaman perumahan 12.31 peratus, pinjaman perniagaan 11.26 peratus dan kad kredit 4.9 peratus,” 


persoalannya : bagi yg bergaji kecil, tiadakah alternatif selain daripada membeli kereta sendiri sekiranya belum berkemampuan dan stabil. habis je ngaji universiti , kerja dua bulan terus beli kereta baru. maka jadilah macam ni..


"Kes bankrap individu di bawah umur 25 tahun semakin meningkat, dan kita tidak mahu mereka baru dua tiga tahun kerja sudah bankrap. 

persoalannya : kalau baru berumur 25 tahun pun dah diisytiharkan bankrap, panjang lagi tempoh hayat mereka di muka bumi ni sebenarnya. macam-macam yang diperlukan ..untuk hidup...rumah misalnya.nak beli kereta/motor pun tak boleh buat pinjaman lagi..kena cash. ok lagi, tapi macam mana nak beli rumah.mahal2 pulak rumah la ni. mana ada harga 30 ribu lagi.tu harga 20 tahun lepas.semua ratus2 ribu.kena menyewa lah sampai bila...

memanglah congak mudah, banyak ja puncanya. ekonomi lah, kos hidup lah, minyak mahal,kereta mahal, cukai tinggi, tol merata-rata,harga barang tak pernah turun,naik ja kerjanya..bla..bla..mcm2..nak buat mcm mana dah negara kita mcm tu, yang kaya (geng2 kapitalis) kaya lah gila-gila..yang miskin..miskin lah..

tapi kan..kita..diri sendiri kena ada perancangan kewangan yang teliti. nak beli apa jangan main terjah saja. nak meminjam memang seronok. dapat duit 10 ribu pun seronok dah. tapi nak bayar, seksa jiwa raga. cuba2 lah buat belanjawan bulanan..baru kita tahu tang mana duduknya kita...seriau nak buat tapi kena istiqamah.

  • kenal pasti jumlah pendapatan kita  bersihsetiap bulan (yg mesti dapat)
  • tolak perbelanjaan wajib dulu..
  • senaraikan perbelanjaan brg keperluan ikut susunan keutamaan - kenderaan, sewa rumah, bil air,bil elektrik, kos minyak kereta...(simpan siap2) (paling penting nih..bayar dulu sebaik dapat gaji)
  • senaraikan keperluan lain -stok makanan (telur, ikan masin, bilis, beras, tepung gandum , pampers anak, susu anak utk sebulan)-kiranya kalau x dah duit dekat2 hujung bulan tu..ada makanan utk anak dan family...kira hidup dah.
  • kira dulu(pendapatan -potongan penting  atas) tengok baki berapa duit kita.
  • simpan sikit utk menabung (RM 20 pun jadi lah..setahun dah 240 kan...10 tahun...kira2)
  • baki lain baru la utk harian, dll...jika lebih byk sila bayar zakat dan menderma.sesungguhnya itulah yang memberi berkat pendapatan kita dan menjauhkan kita dari bankrap..
p/s nanti saya kongsi lagi cerita mengatur ekonomi keluarga saya. biarpun nampak macam 'pekin'..tapi saya gembira tanpa byk hutang...




3 comments:

  1. amat setuju..golongan muda sekarang lebih banyak kepada show off ...kurang menabung

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul,kita sendiri pun kena kuatkan displin diri nak menahan nafsu keinginan ni...byk dugaan sekeliling..

      Delete
  2. Kerajaan Malaysia pengurusan tidak sempurna, terlalu memberi kuasa kpd bank. Bank ialah punca utama menyebabkan seseorang dijatukan bankruptcy. Bank di Malaysia boleh charge anda dengan bunga yg tinggi dan sesuka hati kalau masa anda tidak keupayaan membayar insuran bulanan. Ia tidak adil dan mangsa tidak dapat bantal dengan charge sehingga anda muflis. Malaysia kita tidak ada department yang boleh membantu anda pada masa tersebut.

    Apa kebaikan Malaysia? Ia hanya menyebabkan bankruptcy meningkat saja tahun ke tahun. Ia juga akan menyebabkan lagi perkembangan economic Malaysia masa depan. Tambahan pula bankruptcy laws di Malaysia akan menghukum seseorang muflis sampai boleh memusnahkan hidup seseorang. Dengan AKTA KEBANKRAPAN 1967, kita sangat jelas, ini kebanyakan disebabkan oleh kuasa bank yg keterlaluan.

    Bankruptcy laws di Malaysia memang boleh menyebabkan seseorang muflis melambatkan muflis untuk hidup semula. Di dalam undang-undang bankruptcy Malaysia ada banyak syarat yang menyikat muflis untuk perkembangan semula seseorang muflis, seperti: Tidak boleh berniaga sendiri, tidak boleh terima wang lebih RM500 dari lain orang(Dikehendaki melapor kpd JIM), tidak boleh keluar luar negara berkerja (Pastport disekat), tidak dapat memegang jawatan tinggi di syarikat dan lain-lain. Ini semua memang akan menyekat seseorang muflis menjadi wang untuk perlepasan.

    Harap kerajaan kita sedar dan tidak membunuh masa depan seseorang muflis di Malaysia ini dan tidak membunuh sesama sendiri. Bankruptcy yg meningkat masa sekarang boleh menyelesaikan jika Malaysia Bankruptcy Laws (Akta Kebankrapan 1967) boleh berubah mengikut masa sekarang, bukan akta kampung yg dulu. Untuk menjatuhkan seseorang menjadi bankrupt hutangnya kalau melebihi RM150,000 keatas. Harap juga yg telah dilaporkan bankrap pada masa sekarang akan dilepaskan secepat mungkin jika hutang tidak melebihi RM150,000. Inilah yang sempurna dan sesuai untuk masa kini.

    ReplyDelete